گزارش سالانه اداره صنعت حمص در سال ۲۰۲۱ از تعداد واحدهای فعال در استان حمص سوریه و همچنین میزان سرمایه این واحدها و پروژه های انجام شده

تعداد واحد های صنعتی راه اندازی شده در استان حمص طی سال ۲۰۲۱ طبق قانون ۲۱ به ۹۲ مورد با سرمایه ۷.۷ میلیارد لیر سوریه(۳,۰۴۹,۵۰۴.۹ دلار)  رسیده است که ارزش ماشین آلات آنها ۴.۹ میلیارد لیر سوریه( ۱,۹۴۰,۵۹۴دلار) است و ۴۲۸ فرصت شغلی را فراهم کرده اند.

این واحدها شامل:

  • ۶۹ واحد صنعتی مواد غذایی با سرمایه ۶.۵ میلیارد لیر سوریه(۲,۵۷۴,۲۵۷دلار) با ارزش ماشین آلات ۴.۳ لیر سوریه( ۱,۷۰۲,۹۷۰ دلار) بود و ۲۸۰ فرصت شغلی دارد
  • ۱۶ واحد صنعتی شیمیایی با سرمایه ۷۲۹ میلیون لیر سوریه( ۲۸۸,۷۱۲ دلار) و ارزش ماشین آلات آنها از مرز ۲۶۲ میلیون لیر سوریه( ۱۰۳,۷۶۲ دلار) گذشت و ۱۱۱ فرصت شغلی دارد.
  • ۶ واحد صنعتی مهندسی با سرمایه ۴۳۱ میلیون لیر سوریه( ۱۷۰,۶۹۳ دلار) و ارزش ماشین آلات ۲۹۸ میلیون لیر سوریه( ۱۱۸,۰۱۹ دلار) بوده و تعداد کارگران به ۳۱ کارگر رسیده است.
  • یک واحد نساجی با سرمایه ۱۵ میلیون لیر سوریه( ۵۸,۸۲۳ دلار) ، ارزش ماشین آلات آن بیش از یک میلیون لیر سوریه( ۳۹۶ دلار) بوده و ۶ فرصت شغلی را فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش، تعداد واحدهای صنعتی در حال راه اندازی( دارای مجوز) طی سال ۲۰۲۱ به ۱۲۷ واحد  رسیده است با نرخ سرمایه ۳۴ میلیارد لیر سوریه( ۲,۶۹۳,۰۶۹ دلار) با ارزش ماشین آلات ۱۴.۹ میلیارد لیر سوریه( ۵,۹۰۰,۹۹۰ دلار) و تعداد کارگران این واحد ها به ۱۳۴۳ کارگر میرسید.

واحدهای صنعتی راه اندازی شده شامل موارد ذیل می باشد:

  • ۸۴ واحد صنعت غذایی با سرمایه بیش از ۱۰ میلیارد لیر سوریه( ۱۳,۴۶۵,۳۴۶ دلار) ، ارزش ماشین آلات این واحدها بالغ بر ۶.۸ میلیارد لیر سوریه( ۲,۶۹۳,۰۶۹ دلار) بوده و ۳۷۰ فرصت شغلی را فراهم کرده است.
  • ۳۱ واحد صنعت شیمیایی با سرمایه بیش از ۲۳ میلیارد لیر سوریه( ۹,۱۰۸,۹۱۰.۸ دلار) ، ارزش ماشین آلات آنها به ۷.۸ میلیارد لیر سوریه( ۲,۶۹۳,۰۶۹دلار) و تعداد کارگران به ۹۱۶ نفر رسید.
  • ۱۱ واحد صنعت مهندسی با سرمایه ۳۸۰ میلیون لیر سوریه( ۱۵۰,۴۹۵دلار) که ارزش ماشین آلات آن  از ۲۸۳ میلیون لیر سوریه(  ۱۱۲,۰۷۹ دلار) گذشت و ۵۶ فرصت شغلی را فراهم کرده اند.
  • یک واحد نساجی با سرمایه ۲۵ میلیون لیر سوریه( ۹,۹۰۰.۹ دلار) ، ارزش ماشین آلات آن ۲۲ میلیون لیر سوریه( ۸,۷۱۲ دلار) ، تعداد کارگران این کارخانه یک کارگر است.

 

این گزارش با اشاره به اینکه تعداد طرح های راه اندازی شده  در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۸۲ طرح  با سرمایه ۴ میلیارد لیر سوریه( ۱,۵۸۴,۱۵۸ دلار) بوده با ارزش ماشین آلات بالغ بر ۱.۹ میلیارد لیر سوریه(  ۷۵۲,۴۷۵ دلار) بوده است تا بتواند ۳۴۴ فرصت شغلی را فراهم کند.

پروژه های کسب و کار راه اندازی شده عبارتند از:

  • ۱۲۴ پروژه حرفه مهندسی با سرمایه بیش از ۲ میلیارد لیر سوریه( ۷۹۲,۰۷۹ دلار) و ارزش ماشین آلات بیش از ۱ میلیارد لیر سوریه(  ۳,۹۲۱,۵۶۸ دلار) ، که ۲۱۹ فرصت شغلی جذب کرده اند.
  • ۵۱ پروژه صنایع غذایی با سرمایه بیش از یک میلیارد لیر سوریه( ۳,۹۲۱,۵۶۸ دلار) با  ارزش ماشین آلات ۷۲۱ میلیون لیر سوریه( ۲۸۵,۵۴۴ دلار) و تعداد کارگران آنها به ۱۰۷ نفر رسید.
  • ۴ پروژه تجارت مواد شیمیایی با سرمایه ۱۱۴ میلیون لیر سوریه( ۴۵,۱۴۸ دلار) و ماشین آلات به ارزش ۵۳ میلیون لیر سوریه( ۲۰۷,۸۴۳ دلار) که ۸ فرصت شغلی را جذب کرد.
  • ۳ پروژه صنایع نساجی با سرمایه ۲۲۵ میلیون لیر سوریه( ۸۹,۱۰۸ دلار) با ارزش ماشین آلات ۱۵۰ میلیون لیر سوریه(  ۵۹,۴۰۵دلار) و تعداد کارگران آن به ۱۰ نفر رسید.

 

گزارش اداره صنعت حمص  همچنین حاکی از آن است که تعداد صنعت های دارای مجوز در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۱۳ صنعت با سرمایه ۳.۲ میلیارد لیر سوریه(  ۱,۲۶۷,۳۲۶دلار)  و ارزش ماشین آلات ۲ میلیارد لیر سوریه(  ۷,۸۴۳,۱۳۷ دلار) است و توانسته اند ۶۰۴ فرصت شغلی را جذب کنند.

این صنعت ها به صورت ذیل می باشند

  • ۲۰۷ حرفه مهندسی به مبلغ ۱.۳ میلیارد لیره سوریه (۵۱۴,۸۵۱دلار)، قیمت تجهیزات ۸۴۴ میلیون لیره سوریه (۳۳۴,۲۵۷دلار) و تعداد کارگران در آنها ۳۸۴ است.
  • ۸۹ صنعت غذایی با سرمایه ۱.۴ میلیارد لیره سوریه (۵۵۴,۴۵۵ دلار) که ارزش ماشین آلات آنها ۹۷۲ میلیون لیره سوریه ( ۳۸۴,۹۵۰ دلار) است و ۱۸۰ فرصت شغلی را جذب کردند.
  • ۱۲ صنعت شیمیایی با سرمایه ۱۹۲ میلیون لیر سوریه ( ۷۶,۰۳۹ دلار)، ارزش ماشین آلات آنها ۱۰۷ میلیون لیر سوریه ( ۴۲,۳۷۶ دلار) و تعداد کارگران به ۲۴ نفر رسید.
  • ۵ صنعت نساجی با سرمایه ۲۵۵ میلیون لیر سوریه ( ۱۰۰,۹۹۰دلار)، ارزش ماشین آلات آن ۱۴۰ میلیون لیره سوریه ( ۵۵,۴۴۵ دلار) و ۱۶ فرصت شغلی را جذب کرد.

 

۷۱۴ واحد صنعتی و صنایع دستی با مجموع سرمایه ۴۹ میلیارد لیره سوریه ( ۱۹,۴۰۵,۹۴۰دلار) سوری مجوز دریافت کرده اند که حدود ۲۷۱۹ فرصت شغلی را فراهم خواهند کرد  که از این تعداد ۲۷۴ واحد صنعتی و صنایع دستی به مرحله تولید رسیده اند.

این مجوزها شامل ۱۲۰ تاسیسات غذایی، ۲۰ تاسیسات شیمیایی، ۱۳۰ تاسیسات مهندسی و ۴ تاسیسات نساجی بوده است.

در گزارش آمده که ۴۴۰ واحد صنعتی در حال آماده سازی برای شروع به کار وجود دارد  و در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که تعداد واحد های صنعتی  به ۲۰۱ رسیده بود ، افزایش ۳۵۴ درصدی را نشان می دهد و این نشانه واضح بر بهبود سریع در بخش خصوصی صنعتی و صنایع دستی است.

در این گزارش دلیل این بهبودی را مجموعه ای از مصوبات، نقشه ها و تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت دانسته است که کمک زیادی به صدور مجوز تاسیسات جدید و بازگشت مجدد کارخانجات  به فرآیند تولید پس از توقف آن کرده است.

(وزاره الصناعه فی الجمهوریه العربیه السوریه)