زیاد صبحی صباغ وزیر صنعت سوریه در مورد برنامه سال جاری این وزارتخانه عنوان کرد که تعدادی از تاسیسات صنعتی تخریب شده شناسایی شده است و طبق قانون سرمایه گذاری مشارکت با بخش خصوصی،ملی و شرکت های کشورهاى دوست ارائه می شود.

۱۲ پیشنهاد برای سرمایه گذاری بر روی ۸ پروژه از ۳۸ پروژه ارائه شده در حال حاضر در دست بررسی است.

 وزیر صنعت گفت: وزارت صنعت با همکاری وزارت کشاورزی و اصلاحات ارضی برای راه اندازی مجدد تاسیسات تولیدی کشاورزی که وابسته به محصول چغندرقند برای کارخانه قند تل سحلب و پنبه برای کارخانه پنبه پاک کنی کار می کند.

همچنین خاطرنشان کرد: این وزارتخانه هیچ شرکت زیانده ای به جز شرکت هایی که از کار بازمانده اند نداشت و زیان به حقوق کارگران محدود می شود.

 تعدادی از اعضا خواستار تسریع در بازسازی تاسیسات بخش دولتی ،تامین منابع و مواد اولیه شدند که به افزایش تولید و ایجاد خطوط جدید تولید در کارخانه‌های آهن، سرامیک و تایر حماه کمک می‌کند.

 برخی از اعضا خواستار تمرکز بر صنایع دارویی و سرمایه گذاری در این زمینه و نصب فیلتر برای کارخانه های سیمان و کود برای کاهش آلودگی شدند و متعجب بودند که چرا قیمت سیمان بدون توجیه دو برابر شده است.

 وزیر در پاسخ به مداخلات اعضا خاطرنشان کرد که مطالعه ای برای سرمایه گذاری در شرکت تامیکو واقع در شهرک صنعتی ام الزیتون در السویداء و الملیحه در حومه دمشق در حال انجام است.

کارخانه سرم سازی در حلب چه از طریق مشارکت و چه از طریق تامین بودجه برای فعالیت در زمینه تولید دارو، بازسازى خواهد شد.

 وزیر توضیح داد که این وزارتخانه در تلاش است تا محصولات کارخانجات بخش دولتی را توسعه دهد، مانند کارخانه صنایع لوازم خانگی بردی و شرکت سرونیکس که تولید محصولات جایگزین مانند دستگاه های رگلاتور را آغاز کرده است، و در انتظار تهیه قطعات الکترونیکی و کلیه الزامات لازم برای تولید صفحه نمایش میباشد.

در مورد افزایش قیمت آب دلیل آن را هزینه های بالای حمل و نقل و هزینه های تولید گرانول پلاستیکی عنوان کرد.

(سانا)