سر خط خبرهای روز چهارشنبه مورخه ۱۹ آذر ماه۱۳۹۹ برابر با ۰۹-دسامبر-۲۰۲۰

 تراز تجاری سوریه بیش از ۵ میلیارد یورو زیان در سال ۲۰۱۹ ثبت کرده است ، چین و مصر در لیست صدرنشین صادرکنندگان به سوریه قرار دارند.( فرصت سرمایه گذاری )

داده های آماری صادر شده توسط “وزارت اقتصاد و تجارت خارجی” در سوریه نشان داد که کسری تراز تجاری سوریه در طول سال های جنگ به ۳.۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۱ رسیده است ، سپس به ۳.۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است تا ۵ میلیارد یورو زیان در طول سال ۲۰۱۹ ثبت کند.

آمارها حاکی از آن است که ارزش واردات سوریه در سال ۲۰۱۹ حدود ۶ میلیارد یورو بوده که ۱.۱ میلیارد یورو نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش داشته است.

از سوی دیگر ، ارزش صادرات ثبت شده در همان سال به ۵۲۵ میلیون یورو رسید که ۹۳ میلیون یورو افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸ نشان می دهد ، طبق آنچه توسط “خبرگزاری آسیا” منتشر شده است.

بر اساس آمار ، چین در اجرای توافق نامه های اقتصادی خود از نظر تأمین کالا و کالا در رتبه اول قرار گرفت ، زیرا ارزش آنچه در سال ۲۰۱۹ به سوربه صادر کرده بود حدود ۷۲۰ میلیون یورو بود که ۱۲۰ میلیون یورو نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

جمهوری مصر از لحاظ صادرات توافقنامه های اقتصادی خود از نظر صادرات در رتبه دوم قرار گرفت و هند در جایگاه سوم قرار گرفت ، زیرا روابط اقتصادی خود را با سوریه حفظ کرد و صادرات آن در سال ۲۰۱۹ به حدود ۸۵ میلیون یورو افزایش یافت و روسیه براساس توافق نامه های خود در رتبه چهارم از نظر کالا و محصولات صادر شده به سوریه قرار دارد. با حدود ۷۰ میلیون یورو ، ایران با حدود ۶۷ میلیون یورو پس از آن قرار دارد.

اجرای توافق نامه ها با فرانسه حدود ۶۰٪ از ارزش کالاهای صادراتی به سوریه کاهش یافت.

در مورد ایران ، این کشور بیشترین سهم را در سودآورترین پروژه ها و سرمایه گذاری ها داشت و اوج توافقی بود که تهران در زمینه های کشاورزی ، صنعت ، نفت ، مخابرات ، دام و فسفات با دولت سوریه امضا کرد.

در حالی که بسیاری از کشورهای عربی مانند عراق ، لبنان ، اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس از دریافت صادرات سوریه راضی بودند ، به شرط اینکه از طریق شرکت های خصوصی سوری باشد.

(منبع سایت خبری روزنامه B2B)

  1. اداره آموزش حلب: ۱۰۶ مدرسه به زودی در حلب و حومه آن وارد سرویس‌دهی می شوند.

ابراهیم ماسو ، مدیر آموزش و پرورش در حلب ، اظهار داشت که تعداد مدارس نگهداری و بازسازی شده پس از آزادسازی شهر از تروریسم به  ۴۸۸ مدرسه ، از این تعداد / ۱۶۸ مدرسه / در شهر و / ۳۲۰ / در حومه آزاد شده رسیده است ، در حالی که تعداد مدارسی که به آرامی نگهداری می شدند به ۸۳۲ مدرسه رسیده است. از این تعداد / ۵۰ / در شهر و / ۷۸۲ / در حومه آزادشده ، به طوری که تعداد کل مدارس از زمان آزادسازی تا آغاز سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ / ۱۶۲۰ / مدارس افتتاح شده است ، که نشان می دهد / ۴ / میلیارد لیر در طی جلسه دولت که در ماه فوریه در حلب برگزار شد گذشته ، و آن را به ۱۰۶ مدرسه توزیع کرد تا آنها را بهسازی و به زودی به بهره برداری برساند.

(منبع سایت خبری روزنامه الجماهیر)

  1. نمایشگاهی در مخیم النیرب” صنایع دستی و آثار میراثی که توسط زنان ابداع شده است.

هلال احمر فلسطین با همکاری صندوق سازمان ملل متحد نمایشگاهی را در مقر مرکز شمس در” اردوگاه نیرب “برگزار کرد.

این نمایشگاه شامل صنایع دستی ، صنایع دستی ، آثار هنری و میراثی ، خدمات تزئینی و صنایع غذایی ایجاد شده توسط نوک انگشتان شرکت کنندگان بود.

مناهل خاتمی ، مدیر پروژه ، توضیح داد که ایده اولیه این نمایشگاه در درجه اول کمک به کارآموزانی است که دوره های حرفه ای را برای ورود به بازار کار و تبلیغ و بازاریابی مشاغل خود گذرانده اند … این نشان می دهد که هر ذی نفعی که واقعاً قصد ورود به بازار کار را دارد ، می تواند با محصولات خود مشارکت کند.

(منبع سایت خبری روزنامه الجماهیر)

  1. فرودگاه حلب آماده است ، پس چرا پروازهای رفت و برگشت وجود ندارد؟

رئیس فدراسیون اتاق های صنایع سوریه و رئیس اتاق صنایع حلب پرسیدند: چرا فرودگاه حلب کار نمی کند …؟! چرا هیچ پرواز از آن به بیروت ، قاهره ، بغداد ، تهران ، ایروان ، مسکو و دیگران وجود ندارد ..؟!

الشهابی توضیح داد: این فرودگاه از نظر فنی و امنیتی آماده است و هیچ بهانه ای مانع از فعالیت آن در سطح بین المللی نیست به جز مواردی که نمی دانیم. امیدواریم که صریح و واضح بدانیم ..! او تعجب کرد که چگونه بدون داشتن فرودگاه بین المللی ، پایتخت اقتصادی و با آن اقتصاد کل کشور افزایش می یابد.

(منبع سایت خبری المشهد)

  1. مذاکرات سوریه و ایران برای تقویت همکاری های علمی در زمینه های پزشکی و مهندسی.( فرصت سرمایه گذاری )

دکتر محمد یسار عابدین رئیس دانشگاه دمشق با دکتر محمد حسینی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ایران و هیات همراه وی دیدار و گفتگو کرد. راهکارهای تقویت همکاری های علمی در زمینه های پزشکی و مهندسی که به روند بازسازی کمک می کنند در این دیدار بررسی شد.

رئیس دانشگاه دمشق در این دیدار به روابط علمی متمایز و برنامه های همکاری علمی و فرهنگی بین سوریه و ایران  اشاره کرد و گفت: ایران گام های بزرگی در بسیاری از زمینه های علمی و فناوری برداشته است.

رئیس دانشگاه دمشق همچنین به اهمیت فعالسازی توافقنامه ها امضا شده بین دانشگاه دمشق و دانشگاه های ایرانی و تدوین برنامه های اجرایی برای اجرای این توافقنامه ها اشاره کرد. به نوبه خود دکتر محمد حسینی از آمادگی ایران برای حمایت از دانشگاه دمشق در زمینه تحقیقات و تبادل تجریبات خبر داد.

(منبع سایت خبری سانا)

  1. ۵۰۰ تن تولید بانیاس از تنباکو ، و ۶۰ درصد افزایش قیمت دارد.

(منبع سایت خبری روزنامه الوحده)

  1. وزارت اقتصاد و تجارت خارجی سوریه با صدور فرمانی صادراتبرگ بو” از سوریه را تا پایان سال ۲۰۲۱ ممنوع کرد.

این تصمیم بر اساس پیشنهادی بود که از طرف وزارت کشاورزی سوریه و نامه ریاست هیئت دولت سوریه براساس توصیه شماره ۵۰ کمیته اقتصادی به تاریخ ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ ارائه شد.

بر اساس داده های سال ۲۰۱۸ ، سوریه بیش از ۳۶۰ نوع گیاه دارویی و معطر از سوریه صادر کرده است که ۴۰ مورد آن خام است ، بدون اینکه تحت عملیات تولید قرار بگیرند ، با مقدار سالانه حدود ۳۰۰۰ تن ، با ارزش تقریبی ۴.۵ میلیارد دلار.

مهمترین اقلام صادراتی برگ بو است ، زیرا حدود دو هزار تن از آن با ارزش ۱۲۰۰ دلار در هر تن یا ۲.۴ میلیون دلار صادر شده است.

(منبع سایت خبری روسیا الیوم)

  1. سایت مرکزی هنرهای سنتی و صنایع دستی امروز در دمشق افتتاح شد.

رئیس اتحادیه دولتی صنعتگران ، ناجی الحدوا ، تأیید کرد که سایت” مرکزی دمر” ، که با حمایت رهبری ، اتحادیه و وزارت صنعت تاسیس شده است ، هدف از آن بازسازی و آموزش کادرهای فنی و ماهر صنعتگران ، تولید کالاهای میراثی و یافتن بازارهای داخلی و خارجی برای محصولات سنتی است ، به ویژه از آنجا که صنایع دستی سنتی آینه تمدن سوریه است.

(منبع سایت خبری روزنامه الثوره)

  1. درآمد مجوزهای سرمایه گذاری در طول سال جاری بیش از ۲۴۲ میلیارد لیر .

(منبع سایت خبری سانا)

  1. مقامات لبنان کشتی نفتی سوریه را آزاد کردند.

مقامات لبنانی کشتی نفتی “جگوار اس” را که در یکی از بنادر آن بازداشت شده بود ، با سوخت خود به سوریه ، بیش از دو ماه پس از توقیف آزاد کردند.

(منبع سایت خبری هاشتاگ)

  1. اجرای چندین پروژه برای بهبود وضعیت آب در قنیترا ، با هزینه بیش از یک میلیارد لیر سوریه.

مدیر بنیاد ، مهندس امین الشمالی ، گفت: این پروژه ها شامل تعویض ۲۳ کیلومتر شبکه آب در شهرهای” الخشینه “، “نبع الصخر “و” خان ​​آرنبه” ، جایگزینی ۱۹ پمپ آب ، بازسازی ۱۳ مخزن آب ، بازسازی ۲۷ ایستگاه پمپاژ و حفر ۴ حلقه چاه جدید در روستاهای “عین فریخه”، قرقس و العش وقرید.

 (منبع سایت خبری سانا)

  1. نهصد تن گندم و دانه جو به عنوان کمک به کشاورزان درعا.

اداره کشاورزی درعا ، با همکاری برنامه معیشت شعبه هلال احمر ، توزیع ۹۰۰ تن گندم و دانه جو را که به عنوان کمک مالی از سوی صلیب سرخ بین المللی تأمین شده بود ، به ۴۵۰۰ خانواده آسیب دیده در برخی مناطق استان آغاز کرد.

(منبع سایت خبری روزنامه الثوره)

  1. منطقه صنعتی در طرطوس هیچ خدماتی ندارد ، علی رغم اینکه سالانه ۱۲۰ میلیون لیر هزینه پرداخت کند.

منذر رمضان ، عضو دفتر اجرایی اتحادیه صنعتگران در تارتوس ، در مورد دلیل عدم وجود تعمیر و نگهداری و خدمات دوره ای برای منطقه صنعتی در طرطوس ، علی رغم جمع آوری تمام هزینه های خدمات از صنعتگران ، که مطابق با قوانین و مقررات است .

(منبع سایت خبری روزنامه الثوره)

  1. ۱۴۵ هکتار طرح جنگل کاری صنعتی در حمص.

(منبع سایت خبری روزنامه العروبه)

  1. نمایشگاه محصولات برای کودکان و نوجوانان دارای معلولیت در حمص.

(منبع سایت خبری سانا)

  1. وزارت بهداشت: ثبت /۹۰/ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا.. بهبودی /۵۹/ نفر مبتلا به این ویروس شش فوت در کشور.

طبق أمار رسمی وزرات بهداشت تا تاریخ ۰۸-۱۲-۲۰۲۰

موارد ثبت شده

بهبود یافتگان

فوت شدگان

۸۴۸۰

۴۰۵۹

۴۵۸

 (منبع سایت خبری وزارت بهداشت)

 

  1. نرخ ارز لیر سوریه در روز چهار شنبه ، کاهش جدیدی را ثبت کرد.

حلب                             خرید                     فروش

  ‏۱۵:۳۱                         ۲۷۰۵                   ۲۷۳۰

 (منبع سایت خبری اللیره الیوم)

 

آدرس درگاه ثبت اطلاعات تجار و بازرگانان با دفتر تجارت ایران و کشورهای عربی

www.iseconomy.com