براساس پیش‌بینی هفته‌نامه هندی “حبل‌المتین کلکته” اگر چابهار از طریق راه‌آهن به دریای سیاه وصل شود

براساس پیش‌بینی هفته‌نامه هندی “حبل‌المتین کلکته” اگر چابهار از طریق راه‌آهن به دریای سیاه وصل شود، از اهمیت کانال سوئز کاسته خواهد شد. آیا واقعا این اتفاق خواهد افتاد؟ در گزارش پیش رو به این موضوع پرداخته شده است.

همانگونه که در گزارش‌ها و خبرهای متعدد آمده، قرار است، منطقه آزاد چابهار و سواحل مکُران در اقتصاد آینده ایران نقش مهمی ایفا کند و در همین راستا، توسعه چشمگیری برای سواحل مکران به‌ عنوان دروازه ورودی ایران در نظر گرفته شده است. اما اینکه چابهار بتواند به عنوان یک جایگزین برای کانال سوئز نقش‌آفرینی کند. و با نگاهی اجمالی به نقشه‌ها و مسیرهای ریلی و ترانزیتی می‌توان دریافت که راه‌اندازی مسیر ریلی و اتصال چابهار به خطوط سراسری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حمل بار کشتی‌ها از دریای عمان و بنادر چابهار به بندر انزلی، دریای خزر، بندر آستراخان روسیه، هامبورگ آلمان و استراسبورگ روسیه به دریای سیاه و اروپا محقق می‌شود.

تجربه نشان داد که بسته شدن کانال سوئز (بین دریای مدیترانه و دریای سرخ) خسارت بسیار سنگینی به کشتی‌های تجاری که قصد عبور از این کانال را دارند وارد می‌کند ضمن اینکه اگر صرفا همین کشتی‌ها، بار خود را در چابهار تخلیه و سپس از طریق خشکی به دریای سیاه برسانند حدود ۱۵ روز زودتر به مقصد خواهند رسید و این زودتر رسیدن، ضمن کاهش هزینه‌های آنها در کنار کوتاه‌تر شدن مسیر، برای ایران هم درآمد قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.

(منبع سایت خبری قطره)