توضیحات وزارت خارجه در رابطه با سفر امیر عبداللهیان به کشور سوریه و رایزنی ایشان با بشار اسد رئیس جمهور سوریه

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به این سوال از فحوای کلام وزیر خارجه ایران در نشست خبری با همتای سوریه این استنباط شد که محور اصلی رایزنی های ایشان در سوریه، اقتصادی و تلاش ایران برای مشارکت در پروژه های مربوط به بازسازی سوریه بوده است.

گفت: روابط ایران و سوریه سال هاست که وارد یک فاز ممتاز راهبردی در ابعاد مختلف شده است. البته شاید برخی ریشه این روابط را سال های ابتدایی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بدانند، اما آنچه اتفاق افتاد، این است که وقتی عده ای خواستند تروریسم را بر جغرافیای شامات حاکم کنند، جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار موثری داشت و اجازه نداد که بهشت تروریست ها در این منطقه جغرافیایی تشکیل شود. روابط ایران و سوریه ابعاد مختلفی دارد.الزام روابط راهبردی نیز این است که هم در ابعاد اقتصادی و هم در ابعاد سیاسی، فرهنگی و نظامی وجوه خاص خود را داشته باشد.

ما در حوزه همکاری های اقتصادی با سوریه دچار یک عقب ماندگی هایی هستیم که با دستور کار جدید دولت نیز همخوانی دارد. در نتیجه بخش عمده ای از سفر وزیر خارجه به سوریه به صحبت درباره پروژه های قبلا توافق شده و پروژه هایی که علاقه مندی بخش خصوصی ماست، اختصاص یافت.بخش خصوصی ما یک نمایشگاه بسیار بزرگی را برگزار کرد و حضور پررنگی داشت.

امروز بخش خصوصی ما این مطالبه را دارد که روابط خود را با طرف های سوری در حوزه های مختلف نظیر آی تی، فناوری، سرمایه گذاری، حوزه پولی بانکی و حوزه معادن تقویت کند.ماموریت ویژه ای در این خصوص به سفیر داده شده و این سفر نیز اولویتش همین موضوعات بود.

(خبرگزاری اعتماد)