صادرات یک ماهه ترکیه به سوریه بیشتر از صادرات ۷ ماهه ایران ، در حالی ایران در ۷ ماهه ابتدای امسال، صادرات ۷۳ میلیون دلاری به سوریه داشته که ترکیه تنها در سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱۱۲ میلیون دلار به سوریه صادرات داشته است.

۱.صادرات یک ماهه ترکیه به سوریه بیشتر از صادرات ۷ ماهه ایران ، در حالی ایران در ۷ ماهه ابتدای امسال، صادرات ۷۳ میلیون دلاری به سوریه داشته که ترکیه تنها در سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱۱۲ میلیون دلار به سوریه صادرات داشته است.

سازمان تو سعه تجارت ایران درباره میزان تجارت ایران با سوریه گفت: «جدیدترین آمارها ن شان میدهد طی ۷ ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۷۳ میلیون دلار صادرات به سوریه و حدود ۱۰ میلیون دلار از ک شور فوق واردات صورت گرفته ا ست.  شیر خ شک، لوله و پروفیل، مفتولهای م سی، هادیهای برق، برخی انواع میلههای آهنی و فولادی و دارو نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صادرات داشته و محصولاتی مانند برخی انواع میلههای آهنی و فولادی، قطعات خودرو ،قطعات توربین، مخمرها و شیر خشک با کاهش صادرات به سوریه مواجه بودهاند».

وی با بیان اینکه حجم مبادلات دو کشور کاهشیافته است، افزود: «با شروع ناآرامیهای سیاسی و امنیتی در سوریه حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با این کشور رو به کاهش گذاشت تا در سال گذشته به ۱۰۵ میلیون دلار تنزل یافت».

برا ساس این گزارش،  صادرات ۷۳ میلیون دلاری ایران به سوریه در ۷ ماه ابتدای ام سال در حالی ا ست که ترکیه تنها در سپتامبر سال ۲۰۲۰ )اوایل شهریور تا اوایل مهرماه امسال( بیش از ۱۱۲ میلیون دلار به سوریه صادرات داشته است. همچنین گفتنی است ترکیه در سال ۲۰۱۸ نیز با صادرات ۲.۱ میلیارد دلاری در رتبه اول صادرکنندگان به سوریه قرار داشته است.

برر سیهای صورت گرفته ن شان میدهد که ایران باوجود ارتباطات گ سترده سیا سی و نظامی با سوریه، در بعد تجارت عملکرد ضعیفی دا شته و حتی در بین ۵ کشور اول صادرکننده کالا و خدمات به سوریه نیز قرار ندارد.

این در حالی است که بعد از فروکش کردن بحران سوریه و ورود این کشور به دوره بازسازی، مقامات سوری تلاش کردند تا به کشورهای متحد خود ازجمله ایران و روسیه امتیازات اقتصادی بیشتری اعطا نمایند. ازجمله امتیازات اعطاشده به ایران، توافق بر سر مدیریت بندر لاذقیه بهعنوان اولین و بزرگترین بندر سوریه است که به دلیل کمکاری ایران در ورود به سرمایهگذاری و مدیریت این بندر، هنوز پیمانکار فرانسوی که از سال ۲۰۰۹ مدیریت آن را در دست داشته، این مسئولیت را بر عهده دارد.  سرمایهگذاری در این بندر و مدیریت آن علاوه گ سترش صادرات ایران به سوریه و ک شورهای اتحادیه عرب، میتواند سبب رونق صادرات ایران به کشورهای اروپایی حاشیه مدیترانه نیز شود

(منبع سایت خبری گروه اقتصادی آلف)

۲. امسال بیش از ۵۰۰۰ کامیون بار کالاهای سوری وارد عراق شد. .(فرصت سرمایه گذاری)

عبدالخالق سللللیمان ، مدیر دفتر حمل و نقل کالا در دیرالزور ، اعلام کرد که ۵۴۶۳ کامیون و یخچال از گذرگاه مرزی آلبوکمال عبور کرده اند ، از جمله ۳۸۴۵ یخچال و فریزر برای حمل کالا به عراق.

س لیمان خاطرنش ان کرد: این یخچال ها بیش از یکص د هزار تن مواد غذایی از جمله ۳۲۱۷ ماش ین یخچال دار حمل مرکبات ، ۷۶ یخچال و فریزر ش یر ، ۳۰۶ یخچال و فریزر میوه های مختلف ، ۲۳۳ یخچال و فریزر انار حمل می کنند ، علاوه بر ۸ یخچال و فریزر که کالاهای مختلف را حمل می کنند.

سلیمان اظهار داشت: ۱۶۱۸ کامیون بیش از ۶۸ هزار تن کالا را از طریق این گذرگاه حمل و نقل کرده اند که شامل ۹۹۱ کامیون باری مختلف ، ۷۱ کامیون مواد شوینده ، ۹۹ کامیون لباس ، ۵۱ کامیون مواد الکتریکی ، ۱۹۲ کامیون مواد غذایی غیر یخچال دار ، ۴۵ کامیون حبوبات ، ۴۶ کامیون کریستال ، ۳۱ کامیون آهن و ۹۲ کامیون چوب است.

(منبع سایت خبری المشهد)

۳. سازمان حمایت از تولید و صادرات محلی: آزمایشگاههای تکثیر قارچ در برنامه یارانه نرخ بهره شامل می شود. .(فرصت سرمایه گذاری)

سازمان حمایت و تو سعه تولید و صادرات محلی از درج یک فعالیت اقت صادی جدید ، ایجاد آزمای شگاههای تکثیر قارچهای ک شاورزی به عنوان بخ شی از برنامه پشتیبانی نرخ بهره وام ، با هدف تأمین بذر قارچ برای تأسیسات تولید قارچ کشاورزی در سوریه از تولیدات محلی ، خبر داد.

این مقام از نرخ بهره وام پروژه ۷ در صد که تو سط بانک برای وام ها تعیین می شود و حداکثر ۷۵ در صد از ارزش وام برای تأ سیس آزمای شگاه های انت شار قارچ کشاورزی پشتیبانی می کند ، به طوری که شامل وام های اختصاص یافته مورد نیاز برای خرید زمین نباشد.

(منبع سایت خبری الاخباریه السوریه)

 

۴. فروش سازمان دولتی صنایع شیمیایی نزدیک به ۱۵ میلیارد لیراست. (فرصت سرمایه گذاری)

اطلاعات این شلللرکت تولید به نزدیک ۱۶ میلیارد لیر تا پایان ماه اکتبر را نشلللان داد ، در حالی که طبق برنامه تولید ۱۵۲.۱۵ میلیارد لیر ، یعنی میزان اجرای ٪۱۰۴، در حالی که تولید برای چنین دوره ای در سال گذشته ۸.۱۷۵ میلیارد لیر ثبت شده است ، به این معنی که میزان توسعه در سال جاری به ۱۹۳ درصد رسیده است.

از آنجا که ارزش فروش در تامیکو به ۶.۱ میلیارد لیر ، ۳.۲ میلیارد لیر در شرکت دولتی رنگ ، ۲.۹ میلیارد در شرکت صنعت کفش و ۷۱۳ میلیون لیر در شرکت دولتی مواد شوینده بود.

در خطوط تولید جدید یا توسعه یافته در طول سال ، گزارش شرکت حاکی از آن است که سه دستگاه جدید برای ورود به عملیات تولید در تامیکو اضافه شده است: اول دستگاه بسته بندی با ارزش ۱۵۱ میلیون لیر ، دوم دستگاه قرص با ارزش ۱۱۹.۵ میلیون لیر و سوم دستگاه املاح با ارزش ۴۷ میلیون لیر. شروع تولید ژل ا ستریل در مقادیر خوب و دیروز خط نو شیدنی مایع با ظرفیت ۱.۵ میلیون ب سته سالانه ، علاوه بر د ستور دادن شروع اجرای خط تولید پمادهای پز شکی با ارزش ۸۸ میلیون لیر ، شروع شد.

با توجه به اهمیت ساخت پریفرم ها ، برنامه ریزی شده است که اجرای یک کارخانه جدید برای تولید آن آغاز شود.

در مورد شرکت دولتی شوینده های “سار” ، خط جدیدی برای تولید صابون طبی نصب شده است و در شرکت دولتی تولید کفش ، دو دستگاه عرضه شده و شش دستگاه جدید نیز در حال تهیه است. از طرف دیگر ، یک دستگاه تزریق ۳۰۰ گرمی در شرکت پلاستیک حلب نصب شده است که ارزش آن ۸ میلیون لیر است .

در مورد پروژه ذوب بازالت ، و پس از مطالعه گروهی از پی شنهادات ، از جمله ارائه از شرکت رو سی NEYA INVESTMENTS LTD در پروتکل جل سات یازدهمین جلسه کمیته مشترک همکاری تجاری سوریه و روسیه که در ۱۴/۱۲/۲۰۱۸ امضا شد ، بنیاد توضیح می دهد که این پیشنهاد در حال پیگیری است و پروژه در پروژه ها گنجانده شده است. مشارکتی

(منبع سایت خبری SNS)

۵. شرکت کابلهای دمشق ۱۱ میلیارد لیر از کابل برقی سود می برد. (فرصت سرمایه گذاری)

مدیر کل – مهندس عبدالقادر قدور ، گفت که این رنج بزرگ به دلیل تحریم های اقتصادی و محاصره ناعادلانه ای است که شرکت را در تأمین مواد اولیه ، به ویژه مواد اولیه مس و سایر موارد مانع می کند.

 این شرکت چشم انداز آینده را تعیین کرده است که شامل فرآیندهای توسعه مطابق با الزامات مرحله بعدی است که در درجه اول به توسعه و گسترش خطوط ولتاژ پایین بستگی دارد تا همگام با پیشرفت های فن آوری باشد ، علاوه بر مطالعه شرکت در مورد امکان ایجاد کارخانه برای تولید گرانول های پلاستیکی و نصب یک خط از کابل های عایق ولتاژ متوسط. در مورد امکان تأسیس کارخانه ساخت ترانسفورماتورهای الکتریکی ، ایجاد کارخانه ذوب و تولید میله های آلومینیوم به جای واردات آنها به ارزهای خارجی و یارانه دادن به لیر سوریه ، مهمترین نکته در این چ شم انداز باز سازی پروژه صنعت کابل نوری با همکاری وزارت ارتباطات است.

کادور تأکید کرد: این شرکت به یک نیروی فنی متخصص در زمینه تعمیر ماشین آلات مدرن که به کنترل خودکار و نرم افزار پیشرفته بستگی دارد ، نیاز دارد ، زیرا این ش رکت توانس ت یک طرح تولیدی را اجرا کند که ارزش کل آن از ابتدای امس ال تا به امروز به ۳۵ میلیارد لیر رس یده اس ت ، با تولید مقدار ۴۲۰۰ تن مختلف انواع سیمهای الکتریکی تولید شده توسط این شرکت. در مورد واقعیت بازاریابی ، ارزش کل فروش از ابتدای سال جاری تا به امروز با تخمین مقادیر سیم های الکتریکی که به بازار عرضه شده است ، به ۳۳ میلیارد لیر تخمین زده شده است که در اکثر آنها به نفع نهادهای دولتی و خصوصی است که حدود چهار هزار تن تخمین زده می شود. با برآورد ارزش سود برای دوره فوق الذکر بیش از ۱۱ میلیارد لیره.

(منبع سایت خبری روزنامه تشرین)

۶. وزیر صنعت خط تولید نوشیدنی مایع را در شرکت پزشکی “تامیکو” در دمشق افتتاح کرد، و گسترش فعالیت شرکت را با هزینه ای کمتر از ۱۵۰ میلیون لیر و با تخصص ملی تأیید می کند.(فرصت سرمایه گذاری)

(منبع سایت خبری سانا)

۷. اجرای پروژه جایگزینی خطوط فاضلاب در منطقه “جملیه” در حلب ، با هزینه ۷۸ میلیون لیر.

(منبع سایت خبری روزنامه الجماهیر)

 

  1. اتاق صنعت دمشق خواستار اجازه واردات شیشههای رنگی.(فرصت سرمایه گذاری)

جلسه تولیدکنندگان شیشه در مقر اتاق صنعت دمشق و حومه آن به ریاست محمد اکرم الحلاق – دبیر اتاق و رئیس بخش شیمیایی در آن برگزار شد ، جایی کهموضوع اجازه واردات شیشه های رنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافق نامه ای برای طرح پیشنهاد بررسی مجدد تصمیم جلوگیری از واردات شیشه شفاف انجام شد.

و وی اظهار داشت که بنا به درخواست تولیدکنندگان شیشه ، نامه ای به طرف های ذیربط ارسال می شود که اجازه واردات شیشه های رنگی و آینه ها را برای مدت یک سال از تاریخ آن صادر می کنند و تأکید می کند که در تصمیم ممنوعیت واردات شیشه های شفاف تجدید نظر می شود ، که براساس چندین داده از جمله پرسشنامه از حجم واقعی تولید محلی و بررسی بازار محلی از نظر در دسترس بودن این ماده است. .

شایان ذکر ا ست که وزارت اقت صاد و تجارت خارجی قبلاً ت صمیم به ادارات اقت صادی و تجارت خارجی در ا ستانها مبنی بر توقف واردات صفحات شی شه ای با ضخامت “۲-۲۲ میلی متر” و عرض از) ۳.۶۶ – ۲ متر( و طول تا ۶ متر از گمرک تا پایان سال ارسال کرده است.

(منبع سایت خبری روزنامه تشرین)

  1. ۱۷۶ میلیون برای حمایت از کشاورزان محصولات علوفهای در درعا.

(منبع سایت خبری روزنامه الثوره)

  1. ۱۶۱ تن تولید تنباکو خشک در درعا.

تولید محصول توتون و تنباکو خشک استان دره حدود ۱۶۱ تن از انواع برلی ۲۱ بود.

(منبع سایت خبری روزنامه الثوره)

  1. کارخانه فرش اتوماتیک در سویدا انواع جدیدی را ارائه می دهد و فروش آن از ۲۶۲ میلیون لیر سوریه فراتر رفته است.)فرصت سرمایه گذاری ، بازسازی تجهیزات ونوسازی کارخانه(

کارخانه فرش اتوماتیک در سویدا محصولات متنوعی را با الگوها و اشکال جدید برای پاسخگویی به سلیقههای مختلف به بازار عرضه کرده است.

مدیر کارخانه ، مهندس حمد الشوفی ، اظهار داشت که طراحیهای ارائه شده برای اندازه گیری ۲/۳ است و در چارچوب تلاش برای بهبود واقعیت تولید و افزایش فروش است.که نشان می دهد فروش حاصل از ابتدای سال جاری حدود ۱۸۵۰۰ متر مربع با ارزش بیش از ۲۶۲ میلیون لیر بوده است.

کارخانه فرش خودکار در سال ۱۹۷۹ در سویدا آغاز به کار کرد و یکی از کارخانه هایی است که به دلیل کیفیت محصولات خود در این کشور شناخته می شود.

(منبع سایت خبری سانا)

  1. وزارت کشاورزی خوراک یارانهای تولیدکنندگان مرغگوشتی را افزایش داد.

وزارت کشاورزی و اصلاحات ارضی موافقت کرد که سهمیه خوراکی یارانهای پرورش دهندگان مرغگوشتی را برای دوره فعلی ۱۷۰۰ گرم “ذرت زرد” و ۳۰۰ گرم “کنجاله سویا” به ازای هر مرغ گوشتی افزایش داد ، وزارت نشان نشان می دهد ضرورت تسریع در تحویل “زغال کک” از پالایشگاه حمص به تولیدکنندگان است که به کاهش هزینه های تولید و ادامه روند پرورش مرغ گوشتی با سرعت خوب کمک می کند. .

قابل ذکر است که کمک هزینه مرغ گوشتی از رژیم غذایی یارانهای ۱۵۰ گرم ذرت زرد و ۵۰ گرم کنجاله سویا بود.

(منبع سایت خبری سانا)

  1. درآمد شعبه سازمان تجارت سوریه در دیرالزور بیش از ۷.۱ میلیارد لیر می باشد.

(منبع سایت خبری سانا)

  1. درآمد شعبه سازمان تجارت سوریه در قنیترا بیش از ۱.۶ میلیارد لیر می باشد.

(منبع سایت خبری سانا)

  1. درآمد شعبه سازمان تجارت سوریه در طرطوس بیش از ۷۱۲.۱ میلیارد لیر می باشد.

(منبع سایت خبری روزنامه الوحده)

  1. ارزش وامهای اعطا شده توسط “بانک العقاری” )املاک( از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۷.۵ میلیارد لیراست.

بانک العقاری اعلام کرد تعداد وام های اعطایی از ابتدای س ال جاری تا پایان ماه نوامبر گذش ته به ۲۵۴۳ وام با ارزش کلی حدود ۷.۵ میلیارد لیر س وریه رس یده است.

(منبع سایت خبری سانا)

  1. برگزاری یک نمایشگاه خیریه در حلب به عنوان صنایع دستی ما نمادی از فرهنگ ماست .

نمایشگاه خیریه صنایع دستی تحت عنوان /صنایع دستی ما نمادی از فرهنگ ماست/ امروز با حضور ۳۵ زن در رستوران مونرو العزیزیه در حومه حلب گشایشیافت. این نمایشگاه شامل صنایع دستی ، قلابدوزی و غذاها و شیرینی های کریسمس است. آفو خوشفیان مدیر اجرای انجمن فرهنگی ارمنی با تاکید بر اینکه عواید فروش کارهای دست در این نمایشگاه به نفع خانواده های شهدا صرف خواهد شد.

(منبع سایت خبری سانا)

  1. آغاز چهارمین دوره انتخابات فدراسیون اتاقهای گردشگری سوریه در حلب.

(منبع سایت خبری سانا)

  1. وزارت بهداشت: ثبت /۸۶/ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا.. بهبودی /۶۳/ نفر مبتلا به این ویروس پنج فوت در کشور.

طبق أمار رسمی وزرات بهداشت تا تاریخ ۰۴-۱۲-۲۰۲۰

فوت شدگان

بهبود یافتگان

موارد ثبت شده

 ۴۳۷

 ۳۸۱۱

 ۸۲۳۳

 )منبع سایت خبری وزارت بهداشت(

 

۲۰. نرخ ارز لیر سوریه در روز شنبه ، کاهش جدیدی را ثبت کرد.

حلب                             خرید                     فروش

 ۲۷۱۰                   ۲۶۸۵                         ۱۵:۳۱