نوبتی هم باشد نوبت جنگ آب در منطقه است. ترک ها این بار جنگ آب را با دولت سوریه راه انداخته اند.

اطلاعات حکایت از پایین آمدن شاخص رود فرات تا سطح ۲۰۰ متر مکعب در ثانیه است که باعث کاهش قدرت تولید برق آبی در سد فرات – پس از نصب و راه اندازی توربین های برق آبی توسط قسد – و پایین آمدن سطح آب دریاچه اسد شده است. این امر باعث کاهش شدید ذخیره آب شده است. لازم به ذکر است که طبق توافق ۱۹۸۷ بین سوریه، عراق و ترکیه، طرف ترک موظف است ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب نگه دارد.

جنگ بر سر منابع طبیعی، پدیده جدیدی نیست بلکه جنگی تاریخی بین سه کشور عراق، سوریه و ترکیه است و تاریخ جدید گواهی بر وقوع این جنگ است. در سال ۱۹۲۰ توافق تقسیم آب بر اساس پروتکل های بین المللی بین سوریه و ترکیه به امضا رسید و سپس در توافق لوزان در سال ۱۹۲۳ بندی مربوط به دو رودخانه دجله و فرات اضافه شد با این مضمون که هیچ یک از این سه کشور حق تأسیس سد یا آب انبار یا تغییر مسیر جریان آب را بدون هماهنگی با دو کشور دیگر ندارد.

اسنادی که از سفارت آمریکا در تهران به دست آمده بود نشان داد که سازمان جاسوسی این کشور در تهران به سلیمان دیمیرل، مدیر کل سازمان آبهای ملی ترکیه در سالهای ۱۹۵۵ – ۱۹۵۶ پیشنهاد ساخت سدهای بزرگ روی فرات را داده است تا به عنوان سلاحی به دست ترکیه علیه سوریه – که در آن زمان روابط خوبی با ترکیه نداشت – استفاده شود.

گفتنی است اهرم آبها بخشی از جنگ است و مرحله پیشرفته از ورود ترکیه به تجاوز علیه سوریه است و ترکیه با این مرحله و سوء استفاده از وضعیت سست بین المللی در صدد ادامه نقض قوانین بین المللی و اخلاقی سیاستمداران است و به جنایت های خود در قطع آب سوریها از دجله و فرات یا از طریق گروههای مسلح مورد حمایت آن ادامه می دهد . اما حافظه ها تشنکه نگاه داشتن دمشق و محرومیت حلب را فراموش نمی کند این روزها نیز ساکنان الحسکه از تکرار قطعی آب آشامیدنی در عذاب هستند اما زبان حال سوریها این است اگر ما را بر سنگها ذبح کنید تسلیم نخواهیم شد./منبع سایت مهر