در این مقاله از دفتر تجارت ایران و کشورهای عربی میخواهیم در مورد کد تعرفه کالا یا HS Code مطلب کوتاهی را خدمت شما بیان کنیم.

کد تعرفه کالا یا HS Code یک سیستم کد گذاری ، استاندارد سازی ، کنترل شناسایی و طبقه بندی بین المللی محصولات می باشد ، که توسط  کمیته ای مشترک از تمامی دولت های دنیا با توجه به سیاست های مالیاتی ، قیمت گذاری ، بودجه بندی و اقتصاد طراحی می شوند . کد تعرفه ها و مقررات تجارت بین المللی و انواع  فعالیت های اقتصادی بین المللی و همچنین نگهداری از آمار گمرک سراسر دنیا در این سیستم جای گرفته است.

کد تعرفه کالا یا HS Code چیست؟

در تمام دنیا برای ورود هر نوع یا هر دسته کالا تعرفه ای خاص وجود دارد. هر کالا در دنیا دارای کد تعرفه‌ کالا یا HS Code که مخفف واژه Harmonized System ، یک کد شش ‌رقمی است و شرح کالا را نیز در آن نشان می‌دهد و بین‌المللی است. به عنوان مثال ، سولفات کلسیم با کد ۲۵۱۰۱۰ نشان داده شده است. این کالا در تمام دنیا به همین نام شناخته می‌شود. در واقع تعرفه‌ها در دنیا به این دلیل وضع می‌شوند تا به آسانی شناخته شود .

سازمان جهانی گمرک به انگلیسی World Customs Organization) WCO) یک سازمان بین دولتی است، که مقر اصلی آن درشهر بروکسل کشور بلژیک است. این سازمان در راستای توسعه قراردادهای بین‌المللی ، اندازه‌گیری و ابزارهایی برای موضوعاتی چون رده‌بندی (طبقه‌بندی) کالاها ، ارزش گذاری (ارزیابی)، قواعد مبداء ، گردآوری عواید گمرکی، امنیت زنجیره تامین، تسهیلات گمرکی بین‌المللی، فعالیت‌های تنفیذ گمرکی، مبارزه با جعل در حمایت از حق مالکیت معنوی، ارتقاء یکپارچه سازی و ایجاد ظرفیت‌سازی‌های ممکن برای کمک به اصلاحات و امروزی سازی (مدرنیزاسیون) گمرک را در بر می‌گیرد، تشکیل شده است.

سازمان جهانی گمرک سامانه هماهنگ کننده، Harmonized System، کد تعرفه کالا یا HS Code را پشتیبانی می‌کند. سازمان جهانی گمرک همچنین مدیریت جنبه فنی سازمان تجارت جهانی (WTO)، توافق نامه ارزش گذاری گمرکی و قواعد مبداء را نیز بر عهده دارد . این سازمان کالاها را در ۹۷ فصل ، ۲۱ بخش و به کدهای ۱۰ رقمی طبقه‌بندی کرده است.

هیچ کالایی را در دنیا نمی‌توان یافت که در یکی از این ۹۷ فصل قرار نگرفته باشد و یا قابل طبقه بندی نباشد. بر همین اساس کالاها به ‌واسطه کدهایی که دارند در اقصی نقاط دنیا شناخته می‌شوند. نرخ تعرفه‌ واردات و صادرات در هر کشوری متفاوت است. برای مثال امکان دارد که یک کالا در ایران با نرخ تعرفه ۲۶ درصد وارد شود، اما همان کالا در کشور فرانسه با نرخ تعرفه متفاوت قابلیت ورود پیدا کند. در نتیجه از طریق کد تعرفه کالا یا HS Code، تمامی کالاها در دنیا به زبان عدد شناخته می‌شوند.

این کد تعرفه کالا یا HS Code در کتابی به همین نام و به دو زبان انگلیسی و فرانسه تدوین شده است. هر کشوری به زبان خود آن کتاب را ترجمه کرده و حقوق و عوارضی طبق قانون کشور خود را نیز برای هر کالا در نظر می‌گیرد. در ایران نیز مانند تمام دنیا کالاها از این قانون پیروی می‌کنند و دارای کدهای بین‌المللی هستند. حقوق گمرکی در ایران بر اساس قانون یک ماده امور گمرکی تعیین می‌شود.