در این مقاله از دفتر تجارت ایران و کشورهای عربی سعی شده است تا پیرامون مسائلی در رابطه با

  • قانون مناطق آزاد سوریه
  • قوانین گمرکی سوریه
  • قوانین بانکی سوریه
  • قوانین مالیاتی در سوریه

خدمت شما عرض کنیم تا دید بهتری در مورد تصمیم گیری در نحوه فعالیت خود در سوریه و روش های سرمایه گذاری بگیرید.

قانون مناطق آزاد سوریه

مناطق آزاد سوریه در سواحل مدیترانه و فرودگاه بین المللی دمشق و نیز در سایر مناطق مهم داخلی این کشور واقع شده اند تا از اهمیت ویژه استراتژیک برخوردار گردند. فعالیت های مجاز در مناطق آزاد سوریه شامل فعالیت هاى تجارى، صنعتى و بازار آزاد میباشد. از جمله مزایاى سرمایه گذاری در مناطق آزاد سوریه میتوان به معافیت از مالیات و عوارض، آزادى نقل و انتقال سرمایه و سود، آزادى در استخدام نیروى کار خارجى و داخلی در پروژه هاى مناطق مذکور، ارائه گواهى مبدأ سوریه یا منطقه آزاد براى محصولات تولید شده در این مناطق و فراهم آوردن تمامى زیرساخت هاى لازم براى پروژه هاى مناطق آزاد از قبیل آب، برق، تلفن، اتوبان، فاضلاب و … اشاره نمود. مناطق آزاد این کشور عبارت اند از منطقه لاذقیه، منطقه آزاد حلب ، بندر لاذقیه، منطقه آزاد عدرا ، منطقه آزاد فرودگاه بین المللى  دمشق، منطقه آزاد بندر طرطوس و منطقه آزاد دمشق.

قوانین گمرکی سوریه

دولت سوریه در موارد ذیل اجازه ورود موقت کالا و بدون پرداخت مالیات را به سایر کشورها اعطا مینماید.

  • پروژه هاى خارجى: یک شرکت خارجى مجرى پروژه در سوریه میتواند براى تکمیل پروژه هاى مورد نیاز سوریه اقدام بـه واردات تجهیزات یا کالاى مورد نظر نماید مشروط بر اینکه پس از خاتمه کار آن تجهیزات یا کالا را مجدداً صادر نماید.
  • سازمان هاى بین المللى : این سازمان ها میتوانند اقدام به واردات تجهیزات یا وسایل مورد نظر نمایند مشروط بر آنکه آن تجهیزات یا وسایل مجدداً صادر گردد.
  • توریست: افرادى که به عنوان توریست به سوریه سفر می نمایند میتوانند براى تردد از وسایل نقلیه شخصى به مدت ۳ماه و با قابلیت ۱ماه تمدید استفاده نمایند.
  • نمایشگاه هاى تجارى: شـرکت کنندگان در این نمایشگاه میتوانند کالاهاى خود را براى بازدید بدون پرداخت مالیات به سـوریه وارد نمایند مشروط بر آنکه در خاتمه تمامى کالاها مجدداً صادر گردند.
  • کارخانه ها: کارخانه های فعال در سـوریه میتوانند مواد خـام مورد نیاز خود را بدون پرداخت مالیات وارد این کشور نمایند مشروط بر اینکه با هدف صادرات محصولات خود در این کشور فعالیت نمایند.

برخى کالاهایى که واردات آنها به این کشور ممنوع است:

  • مواد مخدر
  • اسلحه
  • برخى مواد غذایى فرآورى شده به جز کنسرو ماهى و آن دسته از مواد غذایى که مشمول پیمان گفتا (Greater Arab Free Trade Area (GAFTA)) هستند.
  • مواد خام براى تهیه لوازم آرایشى
  • مشـروبات الکلی و تنباکو (تنها دولت سـوریه میتواند مشروبات الکلی و تنباکو را براى فروش به بازارهاى داخلى وارد نماید.)

لازم به ذکر است این کشور تعداد اقلام فهرست کالاهاى ممنوعه را در مورد کشورهاى عضو کاهش داده است.

قوانین بانکی سوریه

به طورکلى سیستم بانکى در سوریه تحت کنترل دولت این کشور میباشد و کلیه بانک هاى سوریه زیر نظر وزارت اقتصاد و تجارت آن فعالیت می نمایند. یکى از برنامه هاى اصلاح نظام اقتصادى دولت سوریه اجازه تأسیس و فعالیت بانک هاى خصوصى سوریه در این کشور است که هم اکنون نیز تعدادى بانک خصوصى در این کشور فعالیت می نمایند.

طبق قانون بانکی سوریه کشورهای خارجی درحال حاضر اجازه تأسیس شعبه را در این کشور ندارند لیکن تأسیس بانک مشترک با رعایت میزان سهم ۵۱ درصد طرف سورى و ۴۹ درصد طرف هاى خارجى بلامانع است. قوانین بانکى و مالى کشور سوریه در وبسایت بانک مرکزى این کشور به آدرس www.banquecentral.gov.sy نیز در وب سایت بانک تجارى سوریه به عنوان بزرگترین بانک دولتى این کشور به آدرس www.cbs-bank.com  قابل دسترسی است.

قوانین مالیاتی در سوریه

سیستم مالیات بردرآمد سوریه، به طور کلی در دو دسته کلان طبقه بندی میشود:

الف) مالیات بر درآمد شرکت های صنعتی، تجاری و غیرتجاری

تمامی شرکت های فعال در سوریه، از جمله شرکت های خارجی مکلفند نسبت به پرداخت هرگونه درآمد که منبع آن فعالیت های تجاری و یا غیرتجاری در کشور سوریه می باشد، اقدام نمایند. معمولا میزان مالیات شرکتها در کشور از ۱۰ درصد آغاز می شود و نهایتا تا ۴۵ درصد افزایش می یابد.

ب) مالیات بر حقوق و دستمزد

معمولا میزان مالیات بر حقوق و دستمزد، در سوریه از ۵ درصد آغاز می شود و نهایتا تا ۱۲.۵ درصد افزایش می یابد. همه افراد فعال در سوریه از جمله کارگران و کارمندان خارجی، که میزان دریافتی آنها از یک حد مشخصی کمتر نمی باشد، مکلف به پرداخت مالیات هستند. مالیات بردرآمد شامل حقوق پایه، اضافه کار و پاداش می شود.

برای ثبت اطلاعات تجاری و مشاوره کسب و کار در سوریه از آدرس زیر اطلاعات خود را ثبت کنید :

www.ISeconomy.Com

آدرس سایت رسمی دفتر تجارت ایران و کشورهای عربی

www.tradetejarat.com

باتوجه به تکمیل شدن ظرفیت کانال یک و دو و سه دفتر اقتصادی حلب سوریه لذا لینک کانال چهارم را خدمتتان ارسال می نماییم

https://chat.whatsapp.com/BofZWXlu1oi1kLyaoBKkij

آدرس کانال تلگرامی دفتر تجارت ایران و کشورهای عربی

https://t.me/Iransyriaeconomy